Własna instalacja fotowoltaiczna na aucie którym wypoczywamy lub pracujemy ma wiele zalet. Przede wszystkim niewielkim nakładem finansowym możemy być samowystarczalni energetycznie na małą skalę. Jest to decydujące zarówno w przypadku wypoczynku gdzieś w oddali od cywilizacji lub prac w terenie.
Jak dobrać odpowiednio moc modułów i akumulatora do zapotrzebowania?
Jak w przypadku instalacji w budynkach należy zsumować iloczyny mocy i czasu pracy poszczególnych odbiorników aby uzyskać ilość Wh – wato-godzin które zużywamy na przykład w skali dnia. Przykładowo akumulator 12V o pojemności 100Ah teoretycznie może zebrać 1200Wh energii, należny jednak uwzględnić że jest to pojemność przy konkretnym prądzie rozładowującym. Im ten prąd wyższy tym mniejsza pojemność, naturalnie im jest mniejszy tym lepiej dla akumulatora. Porównać można to do szybkiego biegu – na dystans 1 km po którym będziemy odczuwali znaczne zmęczenie oraz szybkiego spaceru na 1,5 km po którym względnie mamy jeszcze energię. Akumulatory dodatkowo należy rozładowywać nie więcej niż do 30% ich pojemności nominalnej im mniej będziemy je „męczyć” – tym dłużej nam posłużą. Relatywnie więc z przyjętego akumulatora 12V 100Ah o pojemności znamionowej 1200Wh zostaje jakieś 2/3 czyli 800Wh do wykorzystania.
Panel fotowoltaiczny należy dobrać indywidualnie do dostępnej przestrzeni dachowej i zapotrzebowania nie ma tu niestety uniwersalnej recepty co do technologii i mocy. Sprawność nie zawsze idzie w parze z efektywnością. Dobre jakościowo, technologicznie zaawansowane moduły w maju, w słoneczny dzień przy czystej ekspozycji na słońce zamontowane równolegle z dachem są w stanie wyprodukować maksymalnie około 7Wh / 1Wp dziennie. Co za tym idzie panel o mocy 100W da około 700Wh dziennie przy założeniu idealnych warunków.
O czym należy pamiętać decydując się na instalację na aucie?
O starej prawdzie że chytry dwa razy płaci. Nie decydować się raczej na najtańsze komponenty, różnica w cenie może być nieznaczna ale efekt kolosalnie może się różnić – szczególnie w przypadku przetwornic i regulatorów. Nieodpowiednie dobranie regulatora może być przyczyną straty nawet do 60% energii pozyskanej ze słońca. Oszczędność na przetwornicach kończy się częstymi ich wymianami. Proponujemy przyglądać się bardziej przetwornicom z 5 letnią gwarancją, niźli tym najtańszym.
Akumulator kwasowy wydziela gaz przy przemianach elektrochemicznych podczas ładowania i rozładowywania efekt ten zmniejsza się wraz ze zmianą technologii na AGM czy ŻEL lub Li-Ion (całkowity brak gazu – jednak dużo ciepła).
Na koniec, należy zadbać o jak najmniejszą ilość odbiorników na prąd zmienny. Przekształcanie energii z napięcia 12/24V na napięcie 230V jest okupione dużymi stratami związanymi z jego transformacją oraz zwiększeniem natężenia prądu w obwodach 12/24V i szybszym rozładowywaniem akumulatora a co za tym idzie obniżeniem jego żywotności. Przetwornica napięcia na 230V także powinna znaleźć się w zestawie, jednak należy pamiętać by używać jej możliwie jak najmniej i aby nie zasilała zbyt prądożernych urządzeń.
Uchwyty, mocowanie….
Mocowanie to kolejna bolączka z jaką będziemy musieli się zmierzyć. Dachy kamperów, przyczep zazwyczaj są równe, jednak w przypadku busów mamy często do czynienia z nierównomiernymi-profilowanymi powierzchniami. Energia musi być gdzieś przekształcana i rozdystrybuowana dzieje się to za pośrednictwem regulatorów. Akumulator również musi być odpowiednio zabezpieczony i usytuowany. Cała instalacja podobnie jak te domowe powinna bezwzględnie być zabezpieczona przeciw pożarowo i porażeni-owo.
Zachowanie kompromisu między jakością, bezpieczeństwem, ceną a estetyką jest bardzo trudne, dlatego dobór, dostawę komponentów oraz ewentualny montaż najlepiej powierzyć doświadczonej firmie czyli na przykład nam.
21 września 2017
Adam Rółkowski